Een vraag; weet iemand of de kompassen van fabrikant E.R Seckel ook in vliegtuigen gebruikt zijn? [ATTACH]34797[/ATTACH]
Een vraag; weet iemand of de kompassen van fabrikant E.R Seckel ook in vliegtuigen gebruikt zijn? [ATTACH]34797[/ATTACH]
Lijkt wel op een kompas welke gebruikt werden in de reddingsloepen van koopvaardijschepen.
Als het regent in mei is april voorbij.
Er zijn wel grotere kompassen in een vliegtuig gemonteerd. Qua maat kan het zeker.
Klopt maar niet voor heel lang. De engelsen hebbenheel lang vastgehouden aan zo'n kompas maar de Duitser, Amerikanen en Nederlanders gingen snel over naar een kompas gemonteerd in het instrumenten bord.
Ik kwam wel deze foto tegen :
Fokker F7 , een vroeg type te zien aan de karige instrumenten uitrusting , Bron : www.dutch-aviation.nl
Deze lijkt er wel op.
Van welk materiaal is het kompas eigenlijk gemaakt. Aluminium = luchtvaart ? Brons/Messing = vrijwel zeker scheepvaart
Bedankt voor de mooie foto! Het kompas is grotendeels van brons/messing, maar dit is ook zo in de luchtvaart. Ik heb aardige verzameling vliegtuig kompassen die dit bevestigen. Mogelijk gebruik van dit merk kompas in een vliegtuig zal dan vooroorlogs zijn. Getuige ook de gestuurde foto. Het lijkt er zeker op. Gebruikt door Nederlandse vliegtuig bouwers zoals Fokker, Koolhoven etc. Wie heeft meer foto's?
Hallo,
Ik heb zo'n soort kompas. Het heeft een diameter van 18 cm. Boven op de kast rondom de kompasroos staat het volgende:PATT.235 D.B, No 2067. Op de bovenkant van de kast staat: AFT ACHTER.
De kompasroos bestaat uit N O Z W.
Op de zijkant is een sticker geplakt met de tekst :HUSUN
Zodra ik een goede foto heb deel ik die.
Groeten, PST
Ik heb zelf geen apparatuur om dit te fotograferen, dus moest ik daar op wachten. Excuus voor de vertraging;
Ik hoop dat het goed zichtbaar is,
PST