De eerste van de 2 KDC-10s gaat a.s. maandag voorgoed weg. Maar waar gaat hij heen? Krijgt hij een nieuwe eigenaar of gaat ie naar de sloop?
De eerste van de 2 KDC-10s gaat a.s. maandag voorgoed weg. Maar waar gaat hij heen? Krijgt hij een nieuwe eigenaar of gaat ie naar de sloop?
Voor Roundels of the World: http://www.drareg.nl/Markeringen/index.html of Facebook: https://www.facebook.com/groups/481843655359127/
De T-264 is vanmorgen vertrokken naar de States. Beide KDC-10's zijn gekocht door Omega Aerial Refuelling Services Inc.
Van de website van defensie:
Het 334 Squadron op Eindhoven neemt 1 november de eerste KDC-10 uit dienst. Naar verwachting de week erop vertrekt de T-264 naar de Verenigde Staten. Daar begint het een nieuw leven bij Omega Aerial Refueling Services Inc., een civiele maatschappij die tankvliegtuigen verhuurt aan de Amerikaanse Defensie.
De Defensie Materieel Organisatie (DMO) heeft daar na marktonderzoek een koper gevonden voor beide toestellen. Omgea vliegt momenteel al met Boeings 707 en een DC-10 die is voorzien het ‘hose and drogue’-tanksysteem (mandjes). Met de aankoop van de KDC-10’en beschikken zij dus straks ook over een toestel met tankboom waarmee zij hun service verder kunnen uitbreiden. De 1e levering bestaat alleen uit het toestel. Bij de 2e KDC-10 gaan ook de nog aanwezige reservedelen en apparatuur naar de USA.
Het is eigenlijk logisch dat Omega die beide overkoopt. Een goeie aanvulling op de rest van hun vloot. Dit worden dan de eerste toestellen voor hun met een "boom". Het zo me niet verwonderen als deze KDC-10s omgebouwd worden met pods onder de vleugels voor een "hose".
Voor Roundels of the World: http://www.drareg.nl/Markeringen/index.html of Facebook: https://www.facebook.com/groups/481843655359127/
ik heb dit even gemist! Verliest de Klu nu deze capability of komt er iets voor in de plaats?
De KLu heeft samen met een aantal andere landen 8 Airbus A330 MRTT (Multi role tanker transport) gekocht. Hiervan worden er 5 op Eindhoven gestationeerd. Ook worden ze ingeschreven in het Nederlandse register en krijgen ze Nederlandse roudels. De eerste zal in mei 2020 geloof ik.
Voor Roundels of the World: http://www.drareg.nl/Markeringen/index.html of Facebook: https://www.facebook.com/groups/481843655359127/
een aanvulling op dit berichtje
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/4/militair/luchtmacht-onthult-kleuren-nieuwe-airbus-a330
https://onzeluchtmacht.nl/binnen-en-...bekendgemaakt/
Ik denk dat de tekenaar een klein foutje heeft gemaakt met de plaatsing van de vleugel roundels
Laatst gewijzigd door gerard gielis; 8 november 2019 om 13:42
Voor Roundels of the World: http://www.drareg.nl/Markeringen/index.html of Facebook: https://www.facebook.com/groups/481843655359127/
Hij vliegt al twee maanden in KLu schema. Hier nog met fabrieksregistratie. Bij overdracht in mei 2020 zal hij waarschijnlijk registratie T-54 of T-054 voeren.
Hans