Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Noodlanding Gloster Meteor .

Standaard Noodlanding Gloster Meteor .

Zit ik net even op Delpher te sneupen en kom ik een interessant bericht tegen wat ik hier even plaats. Nu heb ik 18 jaar in Scharnegoutum gewoond maar hier nooit iets over gehoord! Wet iemand hier er meer van?
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Als het regent in mei is april voorbij.

Standaard

Is er een datum of jaartal bekend,dan is gemakkelijker na te gaan. Groet Flight

Standaard

Datum was 29 juni 1950.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Standaard

Het is merkwaardig dat er voor 29.6.1950 twee vermeldingen zijn in de lijst van Herman Dekker.

29.06.50 I-30 Gloster Meteor F.4 KLu. Plaats Scharnegoutum. Piloot Folmer
    29.06.50 I-61 Gloster Meteor F.4 KLu. Plaats Scharnegoutum. Piloot Nijssen

Nog merkwaardiger is dat in de "Inventaris van het ongevallenarchief van de afdeling Luchtmacht Bedrijfveiligheid van de Chef Luchtmachtstaf en taakvoorgangers, 1946-1984 (1986)" (Nationaal Archief, Den Haag 2011) helemaal geen vermelding staat van deze gebeurtenis.

Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 28 januari 2025 om 00:46

Standaard

In 1967-68 was ik dienstplichtig MTO op EHLW, aka vlb. Ljouwert, waar ik een liefde voor Friesland en de Friezen heb gekregen. De toenmalige F-104 was natuurlijk niet echt een gelukkige en veilige kist voor de vliegers, evenmin als de Hunter. Maar de Meteor was echt berucht. Het verhaal ging dat de buurtbewoners aan de kop van de baan stonden te wachten op de volgende crash.

Adri

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Het is merkwaardig dat er voor 29.6.1950 twee vermeldingen zijn in de lijst van Herman Dekker.

29.06.50 I-30 Gloster Meteor F.4 KLu. Plaats Scharnegoutum. Piloot Folmer
    29.06.50 I-61 Gloster Meteor F.4 KLu. Plaats Scharnegoutum. Piloot Nijssen

Nog merkwaardiger is dat in de "Inventaris van het ongevallenarchief van de afdeling Luchtmacht Bedrijfveiligheid van de Chef Luchtmachtstaf en taakvoorgangers, 1946-1984 (1986)" (Nationaal Archief, Den Haag 2011) helemaal geen vermelding staat van deze gebeurtenis.

Groet, Ruud.
    Volgens deel 2a van Aart van Wijk's Meteoor boeken 'Alle Paarden van Apollo':

Blz. 42: I-30 met piloot Folmer heeft op 29.06.50 een buiklanding gemaakt op vlb Leeuwarden op het gras links van baan 24, vanwege probleem met landingsgestel. Piloot ongedeerd, toestel is afgeschreven.

Blz. 160: I-61 als 4R-8 met piloot Nijsen
    heeft op 29.06.50 een buiklanding gemaakt in een weiland in Scharnegoutum, vermoedelijk vanwege brandstofgebrek. Piloot ongedeerd, toestel gerepareerd.
    (Op 1.4.52 is dit toestel neergestort met piloot Nagtegaal, toestel totaal vernield, piloot gedood.)
    Laatst gewijzigd door Dagger; 28 januari 2025 om 14:58

Regels voor berichten