Pagina 9 van 10 EersteEerste ... 7 8 9 10 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 97

Discussie: Nieuwe oogst Fokkers.

Standaard

Die laatste foto is op Bergen gemaakt lijkt het zo. Op de voorgrond de 333 en op de achtergrond de 331 welke op de rand van het platform in Bergen lag.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Standaard

Naam: wrak waalhaven.jpeg
Bekeken: 115
Grootte: 115,8 KB

@ Hans en Mathieu.
    Of ik Waalhaven doorkreeg van de verkoper weet ik niet meer, dat is te lang geleden.
    De foto in het draadje laat de grond niet goed zien omdat hij wat tekortkomingen heeft, het is geen zandgrond denk ik.
    De foto die ik nu plaats heeft ook tekortkomingen, vooral de voorgrond, maar het is wel Waalhaven.
    Zie vooral de overeenkomst met de staart. Die in Bergen die Mathieu vermeld heeft hebben de rudders nog volledig.
    Mochten die in mijn draadje geplaatsten toch ergens anders liggen houd ik me aanbevolen voor de info.

De G.I’s van Oostvoorne stonden in een rechte lijn, zie blz. 121 in het boek “Fokker G.I, deel 2”. De Duitsers hoefden er slechts eenmaal recht overheen te vliegen om ze vernietigen.

Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 24 november 2024 om 14:43

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht

@ Hans en Mathieu.
    Of ik Waalhaven doorkreeg van de verkoper weet ik niet meer, dat is te lang geleden.
    De foto in het draadje laat de grond niet goed zien omdat hij wat tekortkomingen heeft, het is geen zandgrond denk ik.
    De foto die ik nu plaats heeft ook tekortkomingen, vooral de voorgrond, maar het is wel een van de toestellen lijkt mij en dat is Waalhaven.
    Zie vooral de overeenkomst met de staart. Die in Bergen die Mathieu vermeld heeft hebben de rudders nog volledig.
    Mochten die in mijn draadje geplaatsten toch ergens anders liggen houd ik me aanbevolen voor de info.

De G.I’s van Oostvoorne stonden in een rechte lijn, zie blz. 121 in het boek “Fokker G.I, deel 2”. De Duitsers hoefden er slechts eenmaal recht overheen te vliegen om ze vernietigen..
    Ik moet alweer bekennen dat ik het boek 'Fokker G-1, deel 2' niet heb. Ik weet ook niet meer of ik ooit een foto van de G-1's op het strand van Oostvoorne heb gezien.
    Maar ik ga er op grond van je opmerkingen vanuit dat de foto, waarvan ik me afvroeg of het wel op Waalhaven was, niet bij Oostvoorne of op Bergen is gemaakt.

Als ik goed kijk naar de bedoelde foto, dan lijken er naast de rechter motor van de G-1 wat grasprieten te staan.
    Op de foto die je als laatste laat zien, staat de G-1 ook in een grassige omgeving. Ook is er een hek met (prikkel)draad te zien. Daarachter ligt, zo lijkt het, de Waalhaven.
    Nu stond er tijdens de meidagen en daarvoor een houten schutting tussen de zuidelijke oever van de haven en het vliegveld. Die is hier niet te zien. Kan het zijn dat dit vliegtuig op de opstelplaats aan de oostkant van de haven, die eerder in deze draad aan de orde kwam, heeft gestaan?

Maar de laatste foto één van de G-1's op de genoemde opstelplaats laat zien, dan kan de vorige G-1 foto, van de twee uitgebrande G-1's, niet op die opstelplaats aan de oostkant van de Waalhaven zijn gemaakt. De achtergrond zou er dan heel anders uitzien.
    Laatst gewijzigd door HansV.; 24 november 2024 om 09:51

Standaard

@ Hans.

De houten schutting op Waalhaven is deels gesloopt vanwege het zicht. Alleen de palen zijn nog blijven staan zoals je ziet.

Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 24 november 2024 om 09:55

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    @ Hans.

De houten schutting op Waalhaven is deels gesloopt vanwege het zicht. Alleen de palen zijn nog blijven staan zoals je ziet.
    Aha! Rechts inderdaad een skelet van een schutting te zien, maar links staat 'doorzichtig' hek. Ging die gesloten schutting op een zeker moment over in een lager hek? Is ook duidelijk wanneer die schutting gedeeltelijk gesloopt is? Ik heb altijd gedacht dat de schutting er tijdens de meidagen nog stond. In beschrijvingen van de gebeurtenissen op Waalhaven in mei '40 komt hij soms ter sprake.

Standaard

@ Hans.

Kijk bij het "Fokker - Nieuwe oogst" draadje eens bij #5. Daar zie je duidelijk dat de schutting nog aanwezig is terwijl de Duitsers er al zijn want er staat een Ju 52 naast een G-I, dus hebben de Duitsers in ieder geval een deel gesloopt. Ik ben vergeten of de Nederlanders daarvoor ook al een deel daarvan hadden gesloopt.

Aangezien je een relatieve nieuweling bent op deze site heb je nog heel wat aan oude topics in te halen v.w.b. het lezen. Alleen mijn bijdrage aan deze site staat momenteel al op 6.506 en er was een tijd dat we meer dan 700 ingeschrevenen hadden dus maak je borst maar nat.

Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 24 november 2024 om 13:12

Standaard

In de tweede druk van het gele G-1 boekje van Hugo Hooftman staat die laatste foto ook, met als bijschrift dat het de 316 op Waalhaven is die op 10 mei met het front naar het noorden in de N.W. hoek van het veld stond, waar hij door Duitse bommen werd getroffen.

Als ik de twee foto's van Ruud naast elkaar zet zie ik overigens twee verschillende toestellen op verschillende locaties:
    Naam: uitgebrande G.1's (foto's ruudvanom).jpg
Bekeken: 99
Grootte: 161,3 KB
    Bijvoorbeeld: duidelijk verschillende afstand tot de bomenrij op de achtergrond, verschillende breuk van de staartboom, verschillende tip rechter kielvlak, verschillende resterende beplating op rechter motor, verschillende stand linker propeller.
    Ook zie ik op de eerste foto geen gras maar alleen zand. Het donker naast de rechter motor lijkt me geen gras maar slechts schaduw van propellerblad.

Standaard

Deze foto is genomen vanaf het gras van vliegveld Bergen richting de hangars. Voorop ligt de 331 en daarachter , slecht zichtbaar, de 333. Links staat de 310. Volgens mij zijn dit de zelfde wrakken zoals de linker foto in het vorige bericht. Alleen dan vanuit de bijna tegenover gestelde richting.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

Standaard

@ Mathieu.

Kijk naar de rudders, die zijn hier nog volledig aanwezig. Op de foto in het vorige bericht ontbreken die bij beide toestellen.

Groet, Ruud.

Standaard

Hoi Ruud,

Ja, ik zie het, goed punt. Maar we weten niet precies wanneer de foto's gemaakt zijn dus het zou kunnen dat souvenirs jager bezig geweest zijn. Blijft interessant! Ik zal nog eens even verder zoeken naar foto's, misschien kunnen die uitsluitsel geven.

Regels voor berichten