Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: De vlucht van de Postduif, 1927

  1. #1

    Standaard De vlucht van de Postduif, 1927

    Hallo allemaal,

    Ik ben op zoek naar feiten en inzichten over de achtergronden van de vlucht van Koppen met de Postduif naar Nederlands-Indië in 1927.

    Het verhaal lijkt simpel: LVA-luitenant Koppen wilde zo'n vlucht al sinds 1919 maken, Fokker stelde hem een F.VIIa-3m en Armstrong Siddeley de Lynx-motoren ter beschikking, Koppen moest die alleen verzekeren.

    Het eerste wat ik nogal gek vind is dat die vlucht, volgens Koppen, 75.000 gulden kostte (nu 0,75 miljoen euro volgens het CBS).
    De directe kosten van de F.VIIa-vlucht met Van Lear Black in datzelfde jaar waren maar 25.000 gulden volgens de KLM. De waarde van de F.VIIa werd gesteld op 40.000 gulden.
    Maar Koppen kreeg de F.VIIa-3m in bruikleen, en de benzine en olie langs de route gratis van Shell! Wat was er dan zo duur? Die verzekering was ongetwijfeld duur en Koppen moest wellicht ook modificaties aan het vliegtuig betalen - extra brandstoftanks en een Badin-bochtenaanwijzer. Maar dit bedrag, veel hoger dan de waarde van het vliegtuig, lijkt me nogal ongerijmd.

    Koppen krijgt dat geld eerst niet bij elkaar, maar in mei 1927 wordt er een soort officiële postvlucht van gemaakt. Koppen krijgt 12.500 gulden van de PTT om de vlucht te maken, plus de helft van de porto. De PTT valt onder het ministerie van Waterstaat. Het ministerie van Koloniën geeft ook 12.500 gulden.

    Het vreemde daarvan vind ik dat de regering - Waterstaat - in 1927 vindt dat de KLM werk moet gaan maken van het vliegen naar Indië. In een nieuwe subsidie-overeenkomst, die op 4 juni ondertekend wordt, staat dat KLM zo veel mogelijk de totstandkoming van een luchtverbinding met Indië moet nastreven, en materieel daarvoor moet aanschaffen en beproeven. Dankzij de reislust van Van Lear Black komt KLM ook snel in actie. Maar waarom dan tegelijkertijd Koppen steunen om te doen waar KLM subsidie voor krijgt?

    KLM steunde het initiatief wel, want Koppen heeft in 1927 als co-piloot op de F.VIIa getraind op het KLM-netwerk, heb ik uit de kranten gehaald. En de co-piloot van de Postduif was Frijns van de KLM, al was hij pas net overgekomen van de LVA.

    Maar vanuit Plesmans optiek zou ik dan ook zeggen, zorg ervoor dat die Postduif een KLM-jasje krijgt en dat Koppen ook zijn KLM-jasje draagt.

    Wellicht moet ik de archieven in hiervoor, maar aangezien er hier veel kennis is over deze periode, wie weet!

    Peter

  2. #2

    Standaard

    Er bestaat een boek over die vlucht geschreven door een neef van Koppen.
    Ik heb het boek niet dus ik weet niet of er iets in staat wat jij zoekt, maar misschien heb jij het trouwens al.

    Voor geïnteresseerden zijn tweedehands exemplaren te koop via boekwinkeltjes.nl
    https://www.boekwinkeltjes.nl/s/?q=W...=1&from=header
    Preview pagina's hier: https://www.boekwinkeltjes.nl/b/1773...keer-niets-GA/




  3. #3

    Standaard

    Dank je wel Dagger, ik heb dat boekje gekocht inderdaad. Het beantwoordt deze vragen niet helaas.

  4. #4

    Standaard

    Hallo,
    In de archieven waarin ik onderzoek heb gedaan wordt maar incidenteel iets over aankoop/handel gemeld.
    Over de hier genoemde kwestie helemaal niets. Toch een kleine bijdrage:
    Een deel uit een ongedateerde brief van ir. Van der Eyk (uit Coll. Jos Slottje) aan een onbekend persoon:

    Hierin staat inderdaad 'iets' over die kwestie.
    Waarschijnlijk kan Ronald Dijkstra er wel wat meer over vertellen.
    Herman Dekket

  5. #5
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    934

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fogg Bekijk bericht
    Maar vanuit Plesmans optiek zou ik dan ook zeggen, zorg ervoor dat die Postduif een KLM-jasje krijgt en dat Koppen ook zijn KLM-jasje draagt.
    Na in Delpher allerlei krantenartikels te hebben gelezen kom ik steeds het "Comité Vliegtocht Nederland-Indië" tegen.
    Dit Comité had as doel om vluchten naar Nederlands Indie te steunen. KLM ( Plesman ) en het Leger ( Generaal C.J. Snijders ) waren hier in beide vertegenwoordigd.
    Het comité had in 1923 al 80.000 gulden in kas. Hiermee werd de eerste vlucht gesponsord, maar een aanzienlijk bedrag moet er nog zijn overgebleven.
    Nu de KLM zijn beurt had gehad denk ik dat Generaal Snijders er voor gezorgd heeft dat nu de eer aan het leger gegeven diende te worden.
    Bij de terugkomst van de "postduif" stond Generaal Snijders dan ook vooraan om de vliegers te verwelkomen.

    De 25000 gulden per vlucht kon ik nergens terugvinden. Wel dingen zoals 47000 gulden onvoorziene kosten en dat de piloten zelf eigenlijk zichzelf wilde belonen met 100.000 gulden ( als reactie op de maar 10.000 gulden prijzen geld )
    Ik neem aan dat Koppen het niet alleen voor de Eer zou doen maar er ook wel iets aan wilde overhouden.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •