Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Zwarte bemanningleden Amerikaanse bommerwerpers?

  1. #1

    Standaard Zwarte bemanningleden Amerikaanse bommerwerpers?

    Hoi,

    Vanmorgen had ik een toch wel bijzondere ontmoeting met een oude man. Hij stond met nog een paar mensen op het kerkhof naast onze pastorie. Druk te wijzen naar onze pastorie en foto's te maken. Dus ik er toch maar even heen gelopen en gevraagd of zij iets wisten over de pastorie. En jawel, de man had in de pastorie zijn eerste sigaret opgestoken samen met de zoon van de dominee rond 1950. Hij is geboren in een huis dat een eindje verder op in de straat staat. Op een gegeven moment vertelde hij dat hij in onze pastorie voor het eerst in zijn leven een zwarte man gezien heeft, dit was tijdens de oorlog. Het zou een bemanningslid van een Amerikaans vliegtuig geweest zijn. Dat hij hier voor het eerst een zwarte man gezien heeft geloof ik wel, maar heb toch wel mijn twijfels over de rest van het verhaal. Waren er überhaupt zwarte bemanningsleden bij de Amerikanen actief? Ik weer van de Tuskegee plioten, maar waren die actief boven Noord Nederland? iemand die daar meer van weet?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #2
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    549

    Standaard

    Voor zover ik weet werden zwarte soldaten alleen ingezet voor ondersteunende taken en niet voor gevechtstaken. En vliegen in een bommenwerper lijkt mij toch echt een gevechtstaak.
    Maar in een oorlog gebeuren er rare dingen, die niet zijn geregeld in het handboek soldaat.

    Adri

  3. #3
    Geregistreerd
    14 maart 2011
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    250

    Standaard

    Wellicht een crewmember uit een Brits vliegtuig. De RAF had ook mensen in dienst uit de verre koloniën.

  4. #4

    Standaard

    Ik weer van de Tuskegee plioten, maar waren die actief boven Noord Nederland? iemand die daar meer van weet?
    Ik heb even gezocht. 99th Pursuit Squadron en 332nd Fighter Group waren actief in Italië. 477th Bomb Group niet operationeel geworden. Het was streng gesegregeerd, dus de kans op een zwart Amerikaans bemanningslid in Nederland is inderdaad klein.

    Voor zover ik weet werden zwarte soldaten alleen ingezet voor ondersteunende taken en niet voor gevechtstaken.
    Dat is niet helemaal waar, ook op de grond niet:

    The all-Black 92nd Infantry Division fought the Germans in Italy, while the all-Black 93rd Infantry Division fought the Japanese in the Pacific. Black Marines, trained at Montford Point, saw combat on Peleliu, Iwo Jima, and Guam.
    Peter

  5. #5

    Standaard

    Door de drukte op het werk dit topic even vergeten. Maar dank voor jullie reacties. Ik vermoed dus dat het niet gebeurt is, ook al het feit dat zo'n Amerikaans bemanninglid zo vrijelijk rondloopt in de pastorie en gezien kan worden door kinderen van de buren lijkt mij ongeloofwaardig.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •