Een plaatje van Rotterdam dit keer en wel van 3 maart 1986. De G-AXOX is een British Aircraft Corporation (of BAC) One-Eleven Srs.432FD van Air UK in een beetje interim kleurenschema. In die tijd vloog ook de G-AXMU in die kleuren op Rotterdam:
Deze kist is uiteindelijk bij Okada Air in Nigeria terecht gekomen. Grote kans dat hij tussen de ander toestellen staat van Okada air nadat dit bedrijf gestopt was met vliegen. jarenlang hebben ze daar gestaan. Pas een paar jaar geleden is alles verschroot.
Ik ben veel in Nigeria geweest en daar ook 2 keer met een Okada 1-11 meegevlogen, Lagos - Port Harcourt v.v. Dat was in 1997 dus kan goed dat ik een keer met die kist meegevlogen ben.
Om Mathieu (en misschien ook anderen) een plezier te doen laat ik ook maar een plaatje zien van de G-AXMU op Rotterdam. Bij de commentaren van die foto schrijf ik dat op 12 februari 2010 het "Type Certificate"van de One-Eleven werd ingetrokken, dus vanaf dat moment mocht er geen 1-11 de lucht meer in... Dat kan mede een reden zijn geweest voor het stoppen van Okada Air.
Ook deze 1-11 is bij Okada terecht gekomen. Okada hield op met vliegen in 1997, naar schijnt omdat de eigenaar er geen zin meer in had. Pas na een ramp met een 1-11 van EAS airlines op 4 mei 2002 werd in Nigeria een verbod uitgevaardigd op het gebruik van de 1-11.
Nog maar een plaatje gemaakt op Rotterdam, dit keer op het Bevrijdingsvliegfeest van 5 mei 1985. D-G-MKIX is een Spitfire LF.IXe van Doug Arnold, opgeschilderd als NH238 en met persoonlijke code D-A. Dze heeft ook bij de KLu gevlogen als H-103 en H-60.
De 9505 is een SA-330C Puma van 751 Sqn van de Portugese Luchtmacht, geplaat op Koksijde tijdens de Open Deur Dagen op 17 juli 1986:
Later kregen alle operationele kisten van de FAP een 5-cijferig nummer, waarvan de laatste vier gewoon dezelfde waren als de oude regi.
(Helaas is deze te licht bewerkt... en moet ik dus maar een keertje overdoen)