Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 16 van 16

Discussie: Historische collectie Franse vliegtuigen

  1. #11
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    472

    Standaard

    Even een leuk intermezzo. Zo zag een Franse artiest de toekomst van de luchtvaart in het begin van de vorige eeuw:

    Naam: La conquete de láir.jpg
Bekeken: 1004
Grootte: 205,7 KB

    Boven Parijs was het een komen en gaan van luchtschepen en vliegtuigen. Tussen de vleugels de cabines voor de passagiers.
    Airbus 380 'avant la lettre'. Jan

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door washout Bekijk bericht
    Zie ik het nou goed? Heeft de Blériot twee hoogteroeren? Iemand een idee waarom, of wat het gezichtsbedrog is?
    http://www.cparama.com/forum/monopla...ot-t20823.html
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  3. #13
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    472

    Standaard

    Zo te zien zitten er 2 kerels in de Bleriot. Lijkt me trouwens niet makkelijk vliegen met die grote radiator. Jan

  4. #14
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    936

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J.Prinz Bekijk bericht
    Nee Washout het is geen gezichtbedrog. De Blériot had daar twee roeren. Wikipedia zegt het volgende daarover: ' Lateral control was effected by a pair of aileronsmounted independently of the wings on the lower longerons behind the pilot.'
    Volgens het woordenboek betekent 'lateral' zijwaarts. Als men goed op de foto kijkt is het achterste roervlak duidelijk een hoogte roer.
    Als je goed kijkt dan zit er nog een paar roeren gemonteerd ter hoogte van de bestuurdersstoel.

    Ik denk dus dat Bleriot na zijn succes met het type XI heeft geprobeerd het één en ander te verbeteren:
    Het scheluw trekken ( wingwarping) voor de rol beweging werkte niet goed dus kennelijk heeft hij geprobeerd met twee kleine stuurvlakjes dicht bij de romp te vervangen.
    Het horizontaal kielvlak was bij type XI opgedeeld in een gefixeerd binnen en een draaibaar hoogteroer buiten. Hier heeft hij de twee functies gesplitst in één kielvlak vast gemonteerd en een los hoogteroer kielvlak.
    De eerste toestellen waren geweldig staart lastig. Het vaste deel van het horizontale kielvlak had daarom ook een "dragende" functie en heeft een relatief grote invalshoek

  5. #15
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    472

    Standaard

    Naam: img752.jpg
Bekeken: 942
Grootte: 173,4 KB

    Achterop de kaart staat 'Biplan VOISIN de 1909'en dat zal wel waar zijn. Jan

  6. #16
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    472

    Standaard

    Een kaart van zo'n 100 jaar oud. Leuk? Een beetje off topic , dat wel, want het zijn militaire kistjes uit begin van de 1e wereldoorlog.

    Naam: img758.jpg
Bekeken: 923
Grootte: 218,2 KB

    Als men wil kan men zelfs wat (ouderwets) Frans leren. Een 'chariot d'atterrissage' heeft de moderne Franse piloot echt niet onder zijn kist hangen. Jan

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •