-
16 augustus 2016, 10:03
#801
Vaak wordt bij een pressurized romp de deur uitgevoerd als een "plug in door", dwz, dat hij van binnenuit tegen de sponning werd gedrukt door de inwendige luchtdruk van de cabine. Dat betekent dat de deur groter is dan de sponning. Om de deur dan toch door de -kleinere- sponning naar buiten te krijgen (naar binnen is onhandig, dan neemt hij uitstapruimte in, ongewenst) werd hij op draaiarmen gemonteerd, waardoor de deur net een beetje kan draaien om door de sponning te komen. Bij de Super Constellation werd de (achterste) deur gewoon naar binnen getrokken en schoof omhoog.
Bij vliegtuigen zonder drukcabine werd de deur aan gewone scharnieren bevestigd en draaide normaal naar buiten.
-
18 augustus 2016, 13:04
#802
@ washout
Bedankt voor de uiteenzetting over de deuren.
Kaart 574.
PH-AIZ 'Zilvermeeuw'. Fokker F.XX. Verkocht als F-APEZ.
Groet, Ruud.
-
19 augustus 2016, 10:52
#803
Kaart 575.
PH-AKJ 'Jan van Gent'. Douglas DC-2 met Volendammers in klederdracht.
Groet, Ruud.
-
20 augustus 2016, 10:42
#804
Kaart 576.
E.L.T.A. Luitenant Plesman.
Groet, Ruud.
-
21 augustus 2016, 16:46
#805
Kaart 577.
Convair 340 van de ALM.
Groet, Ruud.
-
23 augustus 2016, 15:07
#806
Kaart 578.
Monument voor Clement van Maasdijk in Heerenveen.
Zie voor van Maasdijk: https://www.youtube.com/watch?v=T3alvMveuIo
Groet, Ruud.
-
24 augustus 2016, 12:26
#807
Op kaart 578 is goed te zien waar de uitdrukking 'Jan met de pet' vandaan komt want het standsverschil moest natuurlijk wel duidelijk zijn...
-
24 augustus 2016, 23:09
#808
Kaart 579.
PH-TEH 'Pieter de Hooch'. Convair Liner CV-240.
Groet, Ruud.
-
26 augustus 2016, 09:05
#809
Kaart 580. E.L.T.A. 1919.
Te laat.....
Groet, Ruud.
-
27 augustus 2016, 11:26
#810
Kaart 581.
PH-TFS (PH-LKS) 'Proton'. Lockheed L-1049 Super Constellation.
Groet, Ruud.
Regels voor berichten
- Je mag geen nieuwe discussies starten
- Je mag niet reageren op berichten
- Je mag geen bijlagen versturen
- Je mag niet je berichten bewerken
-
Forumregels