-
14 december 2013, 22:10
#51
Kaart 62.
Gedrukte tekst op de achterzijde:
1911. Het eerste Fokkervliegtuig in vlucht.
Kaart 63.
Fokker F-VII a Verkeersvliegtuig der K.L.M.
(Gelopen kaart)
Kaart 64.
K.L.M. Vliegmachine voor 8 Personen.
(Gelopen kaart, verm. 1935)
Ruud van Ommeren.
Laatst gewijzigd door ruudvanom; 14 december 2013 om 22:17
-
14 december 2013, 22:13
#52
Kaart 65.
Bommenwerper T. 13
Kaart 66.
Vlootpanorama.
Kaart 67.
Gedrukte tekst op achterzijde: Fokker C. 10
Eenmotorig verkenningsvliegtuig. Bemanning 2 personen.
Motor: Rolls-Royce Kestrel V van 640 pk. Vlucht 12 m. Lengte 9,20 m. Vleugeloppervlak 31,7 m².
Gewicht leeg 1450 kg. Nuttige last 850 kg. Totaal gewicht 2300 kg. Maximum snelheid 320 km/h. Vliegbereik 930 km. Hoogtegrens 8800 m.
Zie voor dit toestel ook foto's 27 en 28 op "pagina" 3 van dit draadje.
Na gedane arbeid is het goed rusten, tot de volgende keer maar weer.
Ruud van Ommeren.
Laatst gewijzigd door ruudvanom; 14 december 2013 om 22:19
-
14 december 2013, 22:54
#53
Het liep niet goed af met de T 13 en bemanning.
Ik moet nog steeds en vijfde bladzij toevoegen aan Indië en Watervliegtuigen.
Sinds juni '12 is dat blijven liggen.
Daar komt dan de 13 ook nog aan bod.
Tracker.
-
25 december 2013, 14:17
#54
Weer een aantal uren vrijgemaakt voor wat prentbriefkaarten. Er zijn wat bekende bij maar het blijft aantrekkelijk.
Kaart 68.
Deze reeks begin ik met een vreemde eend in de bijt.
De fabrikant is Frans, hoe komt hij op Nederlandse kaarten en nog wel één over Ede (of all places)?
Kaart 69.
Dit is een heel bijzondere vind ik. Hij staat er tweemaal vanwege het feit dat er midden op de kaart een brievenbus d.m.v. een draadje is vastgezet. Deze brievenbus kan als klepje worden omgeslagen waarna de nieuwjaarswens verschijnt.
(Gelopen kaart, 1912. Stempel Maassluis 31.12.12 6-7N. Aan de late kant verstuurd dus.)
Ruud van Ommeren.
-
25 december 2013, 14:22
#55
Kaart 70.
Jan Olieslagers vliegt te Rotterdam. (Ook het Stadsarchief Rotterdam heeft deze kaart in zijn bezit, zie link.)
Gemeentearchief Rotterdam -
(Gelopen kaart, 1910. Stempel Rotterdam 27.9.10 10-11 N. Grappig is dat het beroep van de adressant is vermeld i.p.v. straatnaam: Landbouwer te Nieuwe Tonge.)
Kaart 71.
Monoplan Rep.
Ciruit Européen, Juin-Juillet 1911. Arrivée de GIBERT a Utrecht.
Kaart 72.
Henri Bakker met de "Condor I".
Ook de achterzijde is afgebeeld vanwege de geschreven tekst.
Zie Wikipedia: Henri Bakker - Wikipedia
Ruud van Ommeren.
-
25 december 2013, 14:27
#56
Kaart 73.
Souvenir Vliegkamp - Soesterberg.
Gedrukte tekst achterzijde: Hotel Pension Huis ten Halve Soesterberg.
(Gelopen kaart, 1921)
Kaart 74.
Theehuis "Soesterdal". Soesterberg.
(Gelopen kaart 1930)
Kaart 75.
Scheveningen. Een Fokker-eskader begroet de badgasten.
Ruud van Ommeren.
-
25 december 2013, 14:28
#57
Kaart 76.
Gedrukte tekst achterzijde: Fokker C. 11-W.
Eenmotorige zeeverkenner op drijvers, geschikt voor catapultstart. Bemanning 2 personen. Motor: Wright Cyclone F. 52 van 775 pk.
Vlucht 13 m. Lengte 10,40 m. Vleugeloppervlak 40 m2. Gewicht leeg 1720 kg. Nuttige last 830 kg. Totaal gewicht 2550 kg.
Maximum snelheid 280 km/h. Vliegbereik 670 km. Hoogtegrens 6800 m.
Aanvulling met geschreven tekst:
Het schip waar hij boven vliegt is "de Ruyter". In 1942 door de Japanse vloot tot zinken gebracht bij de verdediging van Ned.-Oost-Indië.
Ruud van Ommeren.
Laatst gewijzigd door ruudvanom; 25 december 2013 om 14:56
-
25 december 2013, 14:32
#58
Kaart 77.
Gedrukte tekst achterzijde:
"Fokker D 23". Eén- persoons Jachtvliegtuig.
Kaart 78.
Gedrukte tekst achterzijde: Fokker G. I.
Tweemotorige jachtkruiser, duikbomvliegtuig en lange afstandsverkenner.
Bemanning 2-3 personen. Bristol Mercury VIII motoren van 830 pk. elk. Vlucht 17,10 m. Lengte 10,90 m. Vleugeloppervlak 38,3 m2.
Gewicht leeg 3330-3425 kg. Nuttige last 1470-2070 kg. Totaal gewicht 4800-5400 kg. Maximum snelheid 475 km/h. Vliegbereik 1900 km. Hoogtegrens 9600 m.
(Het laatste cijfer van de registratie ontbreekt op deze foto).
Kaart 79.
Gedrukte tekst achterzijde: Fokker G. I.
Tweemotorige jachtkruiser, duikbomvliegtuig en lange afstandsverkenner.
Bemanning 2-3 personen. Bristol Mercury VIII motoren van 830 pk. elk. Vlucht 17,10 m. Lengte 10,90 m. Vleugeloppervlak 38,3 m2.
Gewicht leeg 3330-3425 kg. Nuttige last 1470-2070 kg. Totaal gewicht 4800-5400 kg. Maximum snelheid 475 km/h. Vliegbereik 1900 km. Hoogtegrens 9600 m.
Ruud van Ommeren.
-
25 december 2013, 14:36
#59
Kaart 80.
Fokker F-VIIa.
Gedrukte tekst achterzijde:
ROYAL DUTCH AIR LINES.
-- K. L. M. --
The premier air lines with the fastest and most up-to-date connection
Actual flying time under 3 hours.
London-Rotterdam
London-Amsterdam
Fare: single £. 4.--. Return: £. 7.10.
Kaart 81.
Fokker F. VIII.
Gedrukte tekst achterzijde:
KIEST DEN SNELSTEN WEG!
REIST PER K. L. M.!
(Gelopen kaart, 1929)
Kaart 82.
K.L.M. 2 motorige Fokkervliegmachines.
(PH-AED = F. VIII, PH-AET = F. VIIa)
Ruud van Ommeren.
Laatst gewijzigd door ruudvanom; 25 december 2013 om 15:00
-
25 december 2013, 14:43
#60
Kaart 83.
Fokker F. XXXVI "Arend".
(Gelopen kaart, 1939)
Kaart 84.
Douglas DC-2.
(Gelopen kaart, 1938)
Bij zo'n hele serie gaat het wel heel erg op werken lijken. Nou ja, je hebt een hobby of niet. Tot de volgende keer
Ruud van Ommeren.
Laatst gewijzigd door ruudvanom; 25 december 2013 om 15:14
Regels voor berichten
- Je mag geen nieuwe discussies starten
- Je mag niet reageren op berichten
- Je mag geen bijlagen versturen
- Je mag niet je berichten bewerken
-
Forumregels