Deze foto van de Pander S.4 "Postjager" heb ik een kleine 10 jaar geleden voor een prikkie gekocht. Tijdens het doorbladeren van deeltje 4 van de Nederlandse Luchtvaart Encyclopedie Pander S.4 "Postjager" viel mijn oog op een brief van Dick Asjes zijn handtekening en handschrift. Deze lijkt, volgens mij, erg veel op het handschrift achterop de foto die ik in mijn archiefje heb zitten. Ik ben geen handschrift deskundige dus kan het heel goed mis hebben.
Toch leek het me wel leuk dit op het forum te delen.
De foto's komen uit mijn archief, de pagina met tekst en handtekening van Dick Asjes uit het boekje Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie nr 4 Pander S.4 "Postjager" van Hugo Hooftman.
Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 22:42
Pracht foto ! samen met de G 1 is dit het mooiste toestel wat ooit in nederland is ontworpen .
Nog steeds mijn favoriet ik heb in het verleden ook al eens wat foto's geplaatst van de PH-OST.
Toon,
Ik denk dat je best wel eens gelijk zou kunnen hebben met je veronderstelling dat de foto die je hebt, door Asjes is beschreven.
Is leuk om te hebben.
Ik zet hier ook een foto van de Postjager neer, die wel eens bijna tegelijkertijd genomen kan zijn.
Blijft inderdaad een prachtig vliegtuig. Had een beter lot verdiend.
Ik ontdekte dat er iets meer over te zeggen is na het eerste bericht van Toon.
'Dickie' schreef een speciale tekst naar zijn 'vrouwke' achter op de Pander foto.
De voorkant van de kaart was niet erg speciaal, maar een ruim in omloop zijnde foto van de bijzonder ogende Postjager.
De 'D' van Dickie komt m.i. onmiskenbaar overeen met de D in zijn handtekening, en ook in het door hem geschreven stukje tekst.
Dat maakt deze foto in zijn geheel wel speciaal!
Deze foto komt uit het blad 'Het Vliegveld' die hem weer had betrokken van de Maasbode.
Ook deze stond er in, aflevering oct '33, ter gelegenheid van de eerste PH-OST vlucht.
Het apparaat lijkt hier veel langer dan zijn werkelijke 11 meter.
Men plaatst een beschrijving van die eerste vlucht, vanaf Schiphol, uitgevoerd door 'Geys'.
De toon is die van een heldenverering, met 'een historische dag, Geys en Slotje'.
Met Doc Madman, pardon, Maidment, met niet de bocht over het publiek, nee, met opzet een 'platte bocht' ver weg.
Met de oude Pander senior en de 'wijde lucht'.
En meer, maar dat komt straks.
Prachtig, maar naar ik vermoed, iets té optimistisch.
Hoofdredacteur van dit blad is Henri Hegener, welbekend. Hier volgt het artikel.
Toon haalt een stukje tekst, blz 158, aan van Hooftman.
Dit zou uit het blad 'Vliegwereld' komen.
De Hoofdredacteur daar is Habnit.
Wat me nu opvalt is dat Hegener zowel als Habnit het hebben over (scheeps)Reeders, al of niet koen, over Troetelkind en over 10.000 ton.
Voor mij zijn dat een paar overeenkomstige bewoordingen te veel om nog toevallig te zijn.
Er rijzen verschillende mogelijkheden.
Een van de heren, Hegener of Habnit heeft plagiaat gepleegd en de schrijfstijl van de ander over genomen.
Erger nog: er wordt hier bijna letterlijk nagepraat.
Of het kan zijn dat de 'schier onaantastbare' Hooftman een foutje heeft gemaakt.
Hij heeft dan Habnit van Vlieg-wereld verward met Hegener van Vlieg-veld.
De betreffende Vliegwereld uit '33 kan duidelijkheid verschaffen, maar ik heb alleen de Vliegveld versie.
Het is geen wereldschokkende gebeurtenis, maar ik zou het leuk vinden om achter de ware toedracht te komen
van dit Luchtvaart-'getroetel'.
Heeft iemand nog de betreffende Vliegwereld liggen?
Vooropgesteld dat die inderdaad bestaat...
Een poststuk van de Melbourne race uit 1934 met geheel links de driehoekige postzegel die een afbeelding van de pander S4 vertoond.
Tenslotte was de pander ontworpen om post te gaan vliegen tussen Nederlands Indië en Nederland.
Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 22:44
Het verhaaltje van Habnit, uit Hooftmans Boekje vertelt ook al van de vernietiging van de Postjager in 1934.
Het artikel uit Vliegwereld moet dus van later datum zijn geweest als het stuk van Hegener in Het Vliegveld.
Je hebt gelijk als je aan plagiaat denkt. Ik kan me ook niet voorstellen dat zoveel overeenkomsten toeval kan zijn.
Bedankt voor de diverse reacties. De foto die ik heb is inderdaad niet uniek, deze staat ook in het boekje van Hooftman maar dat gebeurde in die tijd (veel) vaker.
Het is zeker een schitterend toestel. Zou mooi zijn om daar nog eens een replica van te zien vliegen.