Zelf heb ik geen facebook, maar misschien kunnen jullie hier iemand vinden die meer over het dorp weet: https://www.facebook.com/groups/3058...39189789490776
Zelf heb ik geen facebook, maar misschien kunnen jullie hier iemand vinden die meer over het dorp weet: https://www.facebook.com/groups/3058...39189789490776
Als het regent in mei is april voorbij.
.
Laatst gewijzigd door Dagger; 18 november 2020 om 16:57 Reden: Bericht verwijderd. Ik keek naar verkeerde foto met tenthangar.
Krant "De Amsterdammer" 26 Augustus 1921 :
Het Station „Schiphol”.
Het internationaal Iuchtvaartverkeer neemt steeds meer toe en het lijnennet der Kon. Luchtvaart-Maatschappij wordt steeds uitgebreider. En het nabij de hoofdstad gelegen luchtvaart-station wordt dan rek steeds meer een belangrijk station van het luchtvaartverkeer. Dagelijks vertrekken vandaar machines naar Brussel en Parijs, naar Londen, naar Hamburg, naar Bremen en Berlijn en ook dagelijks keren van uit die plaatsen luchttreinen terug. Nu behoort bij de inrichting van een goed station eeu behoorlijke restauratie, vaar de vertrekkende reiziger op zijn trein” kan wachten en waar de „gearriveerde” reiziger een beetje kan uitblazen en zich verfrisschen, waar het personeel der treinen zich verkwikken kan en waar een reiziger, die ’s avonds uit de een of andere richting arriveert en ’s morgens verder wil reizen kan logeeren. En zulks is bij de luchtvaartstations te neer noodig, omdat de luchttreinen nog iet over restauratierijtuigen en slaapwagens beschikken en vooral ook omdat de vliegterreinen meestal gelegen zijn op enigen — zoo niet geruimen — afstand an de stad. „Schiphol” had dan ook groote behoefte aan een behoorlijke restauratie. De kleine, geriefelijke cantine op het vliegveld was heusch onvoldoende; wij, die daar wel ens een uurtje op de aankomst van een liegtuig hebben gewacht, weten het uit ervaring-. En zooals gisteren reeds gemeld, heeft Schiphol” en een restauratie, ja wat meer i, een keurig ingericht hotel-, caféestaurant. Het Ministerie van Waterstaat heeft de zaak flink aangepakt en zoo uitgevoerd, at het verrezen gebouw niet alleen betekenis heeft voor de luchtvaart, doch ook voor automobilisten, fietsers, wandelaars en beoefenaars der watersport. Want het keurig gebouw met zijn 3stauratiezaal, eetzaal, logeerkamers en badkamers zal zeer zeker bezocht worden door hen, die vanuit Amsterdam per auto, ets, zeil- of motorboot een tochtje maken, vooral ook omdat men van uit de restautiezaal een zoo ruim uitzicht heeft op het geheele vliegveld en rustig het geheele moderne vliegbedrijf kan gadeslaan, want de machines der K. L. M. snorren daar af en aan, die machines leggen thans men op één dag- 3000 K.M. af. In 9 maanden hebben de K. L. M. vliegtuigen afgelegd een afstand van 12 maal de omtrek der aarde of 1/3 maal der afstand van de aarde naar de maan. Het Spreekt vanzelf, dat hij zulk een bedrijf steeds iets belangwekkend is te zien in het hotel-café-restaurant is nu het punt geworden, vanwaar men het kan volgen. De ofiicieele opening- van deze inriching, die door den Rijkshouwmeester den heer Teeuwissen gebouwd werd en die door de K. L. M. wordt geëxploiteerd, had gisterenmiddag plaats. Vanuit Soesterberg arriveerde — jnii voor de openingsplechtigheid—een eskader van 7 militaire vliegtuigen, onder commando van luitenant Versteegh en ’t wt een prachtig gezicht het eskader, dat i V-vorm vloog het luchtruim te zien door klieven. De opening van het gebouw had names den minister van Waterstaat plaats doe den hoofdcommies van het departement den heer G. de Veer. Nadat de administrateur der K. L. M. de heer A. Plesman en kapitein J. J. v. Santen namens de Militaire Luchtvaart-afdeeling gesproken had den, werden ververschingen rondgedienc Doch ai spoedig verlieten de aanwezige: de restauratiezaal, omdat de bekende pilot Hinchcliff met een der nieuwste machine der K. L. M. van het F 3 type was op gestegen en een schitterende demonstratie gaf. Om te toonen wat deze machine kar steeg Hinchcliff later nog eens op, met niet minder dan 9 passagiers in de cabine En ondanks deze zware vracht startte het toestel correct en maakte een zeer mooi' vlucht. ’t Was een interessante middag.
Van Marktplaats:
Op zondag 13 oktober 1929 maakte de LZ127 Graf Zeppelin een rondvlucht over Nederland. Vele toeschouwers zagen de zeppelin over diverse steden vliegen, o.a. ook over Amsterdam en Schiphol. Boven Schiphol werd bovendien een postzak aan een parachute afgeworpen.
In het begin van een youtube clip is duidelijk te zien dat toen de zeppelin over Schiphol vloog het Plesmandorp al bestond, ofschoon wellicht niet in volle grootte.
In combinatie met eerdere posts in dit topic kan nu geconcludeerd worden dat het Plesmandorp gebouwd is tussen 15 juni 1928 en 13 oktober 1929.
https://www.youtube.com/watch?v=H6YI42lNXSo (zie ook de mannen met de neergekomen postzak en parachute vanaf 0:46)
http://www.geheugenvanplanzuid.nl/ar...n/zeppelin.htm
Ik begrijp uit de discussie van dit draadje dat de vraag bestaat, wanneer het "Plesman dorp" gebouwd zou zijn.
Volgens mij is dat op te vragen bij het Kadaster van de gemeente Haarlemmermeer.
Daar moet van elk perceel de bouwdatum te vinden zijn.
Henk Steevens
"Plesman dorp" was slechts een bijnaam van een groepje huizen. Zonder de oorspronkelijke straatnamen en huisnummers zal het moeilijk zoeken zijn in het archief, want het bestaat het al lang niet meer, net zo min als de kazerne of het fort.
Waar het fort was ligt nu de Schipholdraaibrug.
De kazerne was ongeveer waar nu de N231 loopt.
Het "Plesman dorp" was net ten noorden van de Schipholweg N232 en net ten westen van de huidige N231, en is nu gras en bomen.
Op deze foto uit de Beeldbank WO2 is het dorpje goed te zien. Het gebouw met de toren lijkt me geen kerk, maar wat het dan wel is?
https://beeldbankwo2.nl/nl/beelden/d...e-1eb7b7bac3b6
Volgens de bron tijdens de mobilisatie gemaakt, maar de brug en de Schipholweg zijn nog niet af.
Peter
Hallo Peter.
Het gebouw met de toren is onderdeel van de kazerne.
Groet Ruud en "stay safe".
Foto is waarschijnlijk uit 1935, niet 1940. Brug is in 1936 in gebruik genomen.
Dateringen van foto's in beeldbanken zijn helaas niet altijd betrouwbaar.
In 1940 was de witte cirkel op de vliegweide al omringd door betonnen banen, zoals op deze foto's:
https://nimh-beeldbank.defensie.nl/f...3-2b4d545e9452
https://nimh-beeldbank.defensie.nl/f...6-7c229fa06fa5
https://nimh-beeldbank.defensie.nl/f...0-8a1e5a816560