Spijker, Werkspoor, Aviolanda, van Berkel, van Diepen, Pander, en wie hebben we nog meer gehad?:confused:
Printable View
Spijker, Werkspoor, Aviolanda, van Berkel, van Diepen, Pander, en wie hebben we nog meer gehad?:confused:
De Schelde dan?
Ik heb dat boekje over de Scheldemusch en Scheldemeeuw.
Die moeten we maar weer eens gaan bouwen als ultra-light.
Wed dat er wel markt voor is ;)
http://1000aircraftphotos.com/Contri...nhard/5433.htm
De Luchtvaartafdeling en het MLD hebben ook een aantal kisten gebouwd!
Hoi,
Ik weet niet of ik het goed schrijf maar we hebben ook Lambach gehad, een 2 zitter en een eenzitter. Van deze laatste is rond 1990 een vliegende replica gebouwd welke ik ooit eens in aviodrome gezien heb.
Groet,
Mathieu.
Je hebt Lambach goed. Hier is de lijst die volgens mij aardig compleet is.
http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...read.php?t=551
Het verzoek aan iederen die wat kan schrijven over een van deze vliegtuig bouwers om een stukje te starten (rode link volgen) of uit te breiden
Ik heb er nog drie, Carley, bouwer van sportvliegtuigen en Walraven, welliswaar actief in Nederlands Indie, maar wel constructeur van een van de mooiste toestellen van een Nederlandse ontwerper. En wat dachten jullie van Noorduyn? Nederlander van geboorte en ik geloof dat de Norseman een van het meest gebouwde, zo niet het meest gebouwde Nederlandse toestel is!
Haha:D Noorduyn vergeten, hoe durven we... idd de meest succesvolle in aantallen!!:thumbup:
Hoi.
G1-reaper schreef:
Welk toestel was dat dan??Citaat:
Walraven, welliswaar actief in Nederlands Indie, maar wel constructeur van een van de mooiste toestellen van een Nederlandse ontwerper.
En we mogen ook Cor Dijkman Dulkes uit Beverwijk niet vergeten, hij was de eerste amateur die zelf 2 toestelen gebouwd heeft die ook gevlogen hebben. Hoewel het eerste toestel illigaal was en de landelijke pers halen toen het op zestienhoven lande.
En als laatste nog een foto van de Lambach replica, iemand enig idee waar het toestel nu is??
Groet,
Mathieu
Bijlage 117
Koolhoven en Fokker niet te vergeten ;)
Helemaal goed Niels, die mogen natuurlijk niet ontbreken.
Bij de meest sucecsvolle denk ik aan Noorduijn als een onderschatte factor; weinigen bouwden zovel toestellen van eigen ontwerp en dan kwam daar nog eens licentiebouw van andere toestellen bij (dacht ik):thumbup:
Een klein antwoord op de post van de Lambach eerder dit jaar:
De Lambach HL.II, de PH-APZ is gebouwd en wordt beheerd door studenten van de TU-Delft. Nu was er na een aantal vluchten wat problemen met de constructie waar ze nog steeds (ik weet het niet zeker meer) mee bezig zijn. volgens mij woont het vliegtuig tegenwoordig op het TU terrein of EHMZ.
Nu heb ik een andere vraag over het eerste toestel van Lambach, de HL.I, de PH-DSA. Ik ben op zoek naar zoveel mogelijk documentatie van dit toestel. Het is tijdens en na de oorlog (evenals de HL.II) zo goed als verloren gegaan. Voor de PH-DSA ook de administratie e.d. Nu ben ik op zoek naar de bouwtekeningen van die vliegtuig... ALS ze nog bestaan.
Is er iemand die hier enige onfo over heeft?
Hallo allemaal, ik ben net nieuw hier en lees een hoop leuke dingen, maar....
Volgens mij heb ik Marinus van Meel nog niet langs zien komen ...
...dat was toch diegene die "de Brik" heeft gebouwd, de allereerste vliegmachine die de toenmalige Luchtvaart Afdeling heeft aangekocht...
.. en dan hebben we ook nog een Ing. Baumhauer (?) die eerst bij Van Berkel de WB heeft ontworpen en later nederlands eerste echte helicoptere ontwierp....
Toch weer 2 namen bij de lijst..
Je hebt gelijk. Van Meel heeft ook nog een fabriek gehad.
En ook je verhaal van Baumhauer klopt. Eerste Nederlandse Helicopt?re was een vereniging.
En hij was patenthouder van de staartrotor, hoewel hij niet de eerste was die het toepaste. Het was ook niet succesvol. Igor Sikorsky heeft de staartrotor als eerste succesvol toegepast.
Interessante toevoegingen dus. :)
Er is er nog aanvulling...
Hollandair uit Katwijk , de HA-001 "Libel" was een landbouwsproeivliegtuigje dat later nog luchtreclame heeft gesleept.
en Satco uit Rotterdam met de SA-1 ultralight, die te zwaar was en toen aangepast werd tot een SA-2 en uiteindelijk gecrashed bij Lelystad...
in 1974/75 werd er in Drunen (Lips Autotron) een vliegtuig gebouwd ivb met Luchtmacht tentoonstelling 75 jaar .
Was in bruikleen gegeven aan luchtmacht .Maar bleef eigendom van Autotron .De bouwer was w .sas uit den Hout NB .Deze heeft in het Musee de L,air te Meudon Frankrijk ,de bestaande Farman gemeten (deze hing hoog en was te gammel om naar beneden te halen )en daarna tekeningen gemaakt .Met behulp van een helper (aankomend ingenieur stage jaar!) wisten beiden dit tot een goede replica te maken Later is de farman overgeschilderd door de luchtmacht zie het resultaat !
Lambach staat nu in aviodrome en nog steeds problemen!
Dat is een waarheid als een koe!
Vergeten: MARINUS VAN MEEL
Voordat Noorduyn zelfs vliegtuigen ging bouwen onder zijn eigen naam, heeft hij de bekende serie Fokker Universal toestellen ontworpen. Robert Noorduyn was in die periode in dienst bij Fokker.
Hebben we het bij deze thread over vliegtuig bouwers of vliegtuig ontwerpen van Nederlandse bodem ? :unsure:
Als we het over vliegtuig ontwerpers hebben dan hoort Fokker niet in dit rijtje thuis want die hooft zelf nooit ( vliegtuigen ) wat ontworpen. :blink:
Volgens mij vliegtuig bouwers.
Maar een topic over vliegtuigontwerpers lijkt me ook best leuk. Waarschijnlijk ook heel leerzaam voor een boel mensen.
Hier moet ik je toch tegenspreken, Fokker zelf heeft wel degelijk ook zelf een aantal modellen ontworpen, vooral in de beginjaren. Later liet hij het aan andere over, maar hield wel degelijk een vinger in de pap. Ook ontwerp hij een aantal niet luchtvaart objecten, waaronder enkele snelle motorboten.
Hier moet ik je toch tegenspreken :lol:
Fokker was een goede zakenman en vlieger maar zeker geen vliegtuig ontwerper. Wat heel gewoon was in die tijd is dat de baas / opdrachtgever alle ( ontwerp ) eer kreeg. Hoewel Fokker vertelde wat er gebouwd zou gaan worden , het ontwerpen liet hij aan anderen over. Zelfs de Fokker spin is niets anders dan een Goedecker Taube met wijzigingen aangebracht op Fokkers verzoek.
De vraag wat is belangrijker. Een briljante ontwerper die geen verkoper is of een briljante verkoper die goede ontwerpers in dienst heeft. Geschiedenis leert ons het laatste........
Een goed voorbeeld van een tijdgenoot van Fokker was Thomas Edison die honderden patenten op zijn naam heeft , maar in werkelijkheid gewoon een labaratorium had met medewerkers die het uitvinden voor hem deden ( Tesla bijvoorbeeld ) :o
Denk daarbij ook aan de synchronisatie van de machinegeweren. Fokker heeft altijd beweerd dat hij dit heeft ontwikkeld, terwijl het patent al in 1913 was vastgelegd door een zekere Schneider. Een Fokker man, Lubbe (of Lube), heeft zich in dienst van Fokker bezig gehouden met de synchronisatoren.
Ander mooi voorbeeld. De (eerste) Spin werd hoofdzakelijk door een zakenpartner van Fokker gebouwd. Fokker heeft pas later zichzelf leren vliegen in een Spin.
Er is ook nog DAC (Dutch Aeroplane Company) met de door hun ontwikkelde, gebouwde en vliegend sportvliegtuig met een dieselmotor, welliswaar bescheiden t.o.v. groten zoals Fokker. Maar toch een Nederlands vliegtuig.:)
Bijlage 6323
H.A. Salters - Hoe Ontwerp Ik Een Klein Sportvliegtuig?
Valt Hr Salters er ook onder?
Hij was leraar aerodynamica en vliegtuigprestaties aan de RLS.
'59 tot '62, over latere data ben ik niet zeker.
Als zijn bedenksel heeft gevlogen, wat ik niet weet overigens, dan hoort hij er bij.
Iemand een idee?
Tracker.
Nog een aanvulling.
PAL-V Europe NV
PAL-V | Ultimate Freedom
http://www.youtube.com/watch?v=SgHSaNtAMjs
Ruud.
Hallo,
Een paar opmerkingen/toevoegingen:
Nee, Salders' ontwerp heeft niet gevlogen.
Het boekje verscheen trouwens in 1945.
Zie: Tweede Register 1929 - 1949 Herman Dekker.
Trouwens, de hiervoor ergens genoemde RangeR PH-DAC lijkt me toch een twijfelgeval.
Uit de informatie op genoemde site maak ik op dat het een doorontwikkeling (hout naar composiet) is van de Dieselis en dat het ontwerp daarvoor geheel in de VS is gedaan door Martin Hollmann.
Nog zo'n twijfelgeval is de Euro-Enaer PH-EAG!
Zie: PH-EAA - PH-EZZ
En tenslotte, in de NVAV-lijst
NVAV / AMATEURBOUW
staan natuurlijk tientallen waarvoor gelijksoortige omstandigheden gelden, te weten: buitenlands ontwerp in Nederland gebouwd.
Herman Dekker
In een '49 Vliegwereld vond ik Industrieel van Kuyk en ontwerper van Lammeren.
Vliegveld Leende, met foto van gebouwen én bezoek van Zijne Exellentie.
Ik heb nooit van ze gehoord, hetgeen niets zegt...
Horen ze er bij?
Tracker
.
Tracker, ik had ook nog nooit van Van Kuyk als vliegtuigbouwer gehoord maar kwam op onderstaande website wat historische informatie tegen over Van Kuyk.
Welkom bij Max Farjon
Aan de tomeloze energie van Farjon zal het niet gelegen hebben dat van Kuyk's vliegtuigbouw in de kiem gesmoord is...
Van de site van Farjon geplukt:
.
Tijdens een gesprek bij hem thuis in Bennebroek bleek dat Van Lammeren in opdracht van een gefortuneerde fabrikant uit Tilburg een zakenvliegtuig aan het ontwerpen was. De bedoeling was om tijdens bezettingstijd, in het geheim uiteraard, te werken aan de oprichting van een vliegtuigfabriek in Leende (10 km ten zuiden van Eindhoven) en daarmee de productie van een zakenvliegtuig ter hand te nemen.
Ik nam spoorslags ontslag bij het lab en reisde af naar Tilburg om daar in dienst te treden bij de Van Kuyk Deurenfabriek.
Harry was daar de oprichter en zeer dynamische baas van. Hij voorzag een grote toekomst in de luchtvaart en dacht: "als ik er bijtijds bij ben dan doe ik mee in een boeiende en veelbelovende bedrijfstak".
Zo was ik toch nog echt met vliegtuigen bezig. In geheime afdeling van de fabriek construeerden en tekenden we het vliegtuig en zijn onderdelen. Het werd een houten constructie (nog niet ongewoon voor die tijd), de ribben, spanten en liggers werden door meubelmakers ter plekke gemaakt. De onderdelen werden veilig bewaard om na de bevrijding opgebouwd worden tot een vliegtuig.
Na de bevrijding begonnen we in Leende aan het echte werk. Harry was daar geboren en getogen en wist dus de weg om tijdens de bezetting onder de mom van ontginningswerk een vliegveld en een fabriekshal te bouwen. Helaas Harry’s droom paste niet in de harde realiteit. Er was gebrek aan alles, in de verre omtrek was geen vakman te vinden die ooit aan een vliegtuig had gewerkt. Maar het ergste was dat Harry een volkomen onbekende was in het toenmalige vliegwereld. De regering wilde één vliegtuigindustrie en Harry mocht daaraan meedoen met het bouwen van zweefvliegtuigen. Na een kort gevecht met de autoriteiten moest hij opgeven en was het avontuur in het voorjaar van 1946 voorbij.
Van Lammeren keerde terug naar het Technisch Bedrijf van de KLM en nam mij mee.
>>>>>>>>>
Helaas horen van Kuyk en van Lammeren dus niet op de beoogde lijst...
Tracker
Overgenomen uit de bijlage van Het Dagblad van het Noorden.
Hij hoort er nu ook bij!
Ger.
Heeft er iemand enig idee hoe ik in contact kan komen met de heer HJ Van Ommeren ?
Hij heeft enkele gyrogliders gebouwd (foto's op dit forum) .
Dank bij voorbaat.
Wat te denken van Cor Dijkman met zijn Dijkhastar?
Is die kunstenaar niet gekrast met dat vliegtuig van hem
altans zo dat het toestel ernstig beschadigde
in nederland had het nooit mogen vliegen
Nee hoor J Weel
Deze amateur bouwer heeft verschillende vliegtuigen gebouwd zelf een heli.
De eerste exemplaar staat texels museum
De 2 de staat in Hoogeveen PH-COR
De 3 de staat bij zijn vrouw thuis. PH-KOR
De 4 de een vliegboot staat in Zwolle PH-CDD
De 5 de een heli staat ergens in de Veluwe. PH-WOL
Nooit gecrasht alleen aangehouden met de eerste om dat die illegaal was!
Hoi Egi,
De goede man is inmiddels overleden, als ik me niet vergis was het Cor Dijkman(?) uit Beverwijk.
Groet,
Mathieu.