Ik ben op zoek naar foto's, tekeningen of onderdelen van een scheldemusch. Dit is een 1 motorig klein vliegtuigje uit de jaren 30 gebouwd door De Schelde.
Wie o wie heeft hier meer info over.
Printable View
Ik ben op zoek naar foto's, tekeningen of onderdelen van een scheldemusch. Dit is een 1 motorig klein vliegtuigje uit de jaren 30 gebouwd door De Schelde.
Wie o wie heeft hier meer info over.
Hugo Hooftman heeft er destijds een deeltje van de Vliegtuigencyclopedie aan geweid!
Ik heb er één in de verkoop (Euro 20).
036-5322104
Hierbij twee voorbeelden van de tekeningen uit het boekje van Hooftman.
Heb een boekje van Nico mogen ontvangen, een heel leuk stukje naslagwerk. Maar natuurlijk als er mensen zijn die nog meer informatie, onderhoudsboeken of misschien wel onderdelen hebben mogen altijd even melden, laat het maar weten op dit forum.
Het schijnt dat ATN in Hoogeveen ook nog het nodige aan tekeningen heeft.
Chris
Hallo Chris,
Hoe kom jij aan die informatie?? Gewoon uit nieuwschierigheid hoor. Dat zal wel lastig worden om deze tekeningen in handen te krijgen. Ook benieuwd of dit om een compleet set gaat?
Zijn er uberhaubt mensen op dit forum die dit kleine kistje kennen en eventueel nog informatie wil delen?
Beste Nico, Beste ´Grotie´,
Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig was de Vereniging voor Historische Vliegtuigen actief. Een van de leden was Wim Mesu uit Vlissingen. Ook uit Vlissingen (De Schelde) kwamen de Scheldemusch en de Scheldemeeuw. In 1980 heeft Mesu serieus aan plannen gewerkt om een replica te bouwen van de Scheldemusch. Op basis van (fragmentarisch bewaard gebleven) oude tekeningen, foto´s en (toen nog beschikbare) mondelinge informatie heef hij bruikbare tekeningen gereconstrueerd. En goedkeuring gevraagd aan de toenmalige Rijksluchtvaartdienst om op basis hiervan een replica te mogen bouwen. Helaas kreeg Mesu problemen met zijn gezondheid en (met het gevaar dat ik mij vergis) meen ik enkele jaren later te hebben gehoord dat hij was overleden. Dat zal begin jaren negentig zijn geweest.
Zijn tekeningenset zal ongetwijfeld bewaard zijn gebleven. Want hij heeft een set aangeboden aan de RLD. Dat er bij ATN in Hoogeveen ook tekeningen zouden zijn kan best waar wezen. Want Jack van Egmond senior was een actief lid van de VHV rond 1980 en hij zal Mesu goed hebben gekend.
Groet van
Gerben Tornij
Hallo Grotie,
Laatst toevallig heb ik een mla gekeurd voor zijn verlenging, en we kwamen toevallig ook bij het onderwerp de scheldemusch. Zijn zoon doet veel in de modelwereld rc enzo, en hij zei me dat zijn zoon tekeningen had van de scheldemusch maar wist niet zeker of het voor een model was of 1 op 1. Ik kan hem wel eens vragen? Het is wel een mooie kist voor die tijd. Welke motor zit er eigenlijk achter?
Hallo,
Heeft de Schelde in Vlissingen geen archief of iets dergelijks?
Enige jaren geleden ben ik ook in het Zeeuws Archief in Middelburg geweest, hier hadden ze ook een collectie van een meneer waarvan ik de naam ben vergeten. Dit was een collectie met van alles en nog wat over de vliegtuigbouw activiteiten van de Schelde. Als ik het me goed herinner zaten hier ook wat tekeningen van de Schelde musch of Schelde meeuw tussen. Heb er niet goed op gelet omdat ik toen naar informatie over de Schelde s21 zocht.
Ook het deeltje van de Nederlandse luchtvaart encyclopedie van hooftman over de schelde zat in deze collectie. En een aantal foto's.
Groeten,
Toon
Hoi Mathieu,
Er zat wel wat interessant materiaal bij, foto's van een windtunnel model waarvan ik reproducties in mijn bezit heb en ik heb nog een aantal kopietjes gemaakt maar weet niet meer wat er op stond. Ik zal ze eens opzoeken als ik ze nog heb.
Groeten,
Toon
die gasten van hoogeveen hebben wel meer tekeningen
maar ze doen er ook alles aan om die met niemand te delen
Hoi Toon,
Interessant! De S.21 is echt zo'n "wat als....." vliegtuig, want wat als Nederland neutraal gebleven was? Zou het een goed toestel zijn? De Saab J21 schijnt het goed gedaan te hebben, en er zijn nog steeds geruchten dat de Duitsers het Schelde ontwerp aan de Zweden verkocht heeft!
Groet,
Mathieu.
Ik zal ook geen tekeningen delen als ik ze duur zal moeten kopen en vooral als je heel veel moeite moet doen om ze te kunnen bemachtigen.
Ik kom vaak in Hoogeveen en ken ze wel een beetje, met een beetje geluk zal ik ze wel mogen zien, als ze deze tekeningen inderdaad hebben. Kopieëren zal er dan wel niet in zitten.
Eggi volgens mij zat er een Praga B motortje voor. Ik ken het niet. Zijn er mensen die hier meer van weten? of misschien 1 in bezit hebben?
Waarom niet? Helaas heb ik wel eens verkeerde voorbeelden gezien, het ergste geval was overigens niet luchtvaart gerelateerd. Maar stel: ik heb met veel pijn en moeite een compleet set tekening van bv de Fokker T.8 of een Koolhoven FK 58 bij elkaar verzamelt. Op een goede dag komt er iemand met plannen om zo'n toestel te bouwen, al dan niet vliegend. Dan zou ik daar zonder meer aan mee werken. Uiteraard zal het niet zo gaan dat ik na de eerste vraag meteen maar even alles ga opsturen:D
Groet,
Mathieu.
Mijn laatste email met de heer Mesu is van zomer van 2011, hij hoopte toen in 2014 met pensioen te gaan en zijn Scheldemusch project weer op te pakken. Ik ben met hem in contact gekomen omdat het me een mooi project leek voor de stichting "Vroege Vogels" om een Musch te bouwen. Helaas vond het bestuur dat niet zo.......:thumbdown
De heer Mesu heeft inderdaad het tekeningen pakket weer compleet gemaakt, ik weet dat omdat ik in het bezit ben van een copie. Het tekeningen pakket omvat ongeveer 50 bladen.
Ik heb destijds een afspraak gemaakt met de heer Mesu dat ik het pakket niet aan derden uitleen en/of copieen maak. Indien mensen geintereseerd zijn dan raad ik aan met de heer Mesu in contact te treden.
Nog een korte kanttekening is dat de heer Mesu de tekenaar is van dit pakket en daardoor er ook de auteursrechten overheeft. Ik denk niet dat hij het op prijs stelt dat met zijn tekeningen zonder toestemming een Scheldemusch gebouwt wordt........
9 JANUARI VAN DIT JAAR NOG WEL :lol:
ZIE LINK : forum.beneluxspoor.net
Ik heb geen probleem met het delen van tekeningen waarvoor ik alleen naar bijvoorbeeld het Aviodrome ben geweest en ze heb gekopieerd. Echter als ik heel veel uren heb besteed aan het reconstrueren ( G1 ) van tekeningen is dat een andere zaak. De heer Mesu heeft heel veel tijd besteed aan het aanvullen van de ontbrekende tekeningen aan de hand van een paar originele misschien evenveel als het bouwen van een Musch. Zou jij zijn Musch stelen EGI omdat historische luchtvaart van iedereen is ?
Ik wist van het bestaan van het tekeningen pakket omdat een groot deel van het archief van de "Vereniging voor Historische Vliegtuigen" bij de "Vroege Vogels" heeft gelegen. Dit archief is later weer weggehaald en ik weet niet waar dit naartoe is gegaan.
misschien ooit nog eens weer in het echt te zien ....
http://www.youtube.com/watch?v=HYI5g2FYImc
Hij is erg leuk!
En ik hád een waterbrevet...
Het moet toch eigenlijk weer tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren in dit land?
Tracker.
Schitterend filmpje! Vooral het vliegbootje vind ik fantastisch, alleen zo'n redingsvest lijkt me knap lastig en kan nog gevaarlijk zijn ook. Zouden er van de Scheldemeeuw nog tekeningen zijn?
Groet,
Mathieu.
Vraagje?
Zou het huidige aviodrome niet iets hebben van de musch?
Er moet toch nog iets zijn? Ik las ook nog ergens dat de Schelde ook nog licensie bouw deed klopt dit, maar welke types?
Er moet een model 1 op 1 van een Scheldemusch of Scheldemeeuw zijn!
Dit heeft ooit in een voorwoord in een nummer van Verenigde Vleugels gestaan! Wie weet hier meer van of foto's er van!
Ik weet dat de Schelde de Saab Safir in licensie gebouwd heeft maar ook de Donier vliegboot zoals ik MLM te vinden is.
Als ik goed begrijp Frederik dan moet er nog een exemplaar zijn. Waar staat die Musch dan? Is het een orginele? Wie weet hier meer van?
Ik las dat Mesu het tekeningpakket weer compleet gemaakt heeft. Ben dan wel eens benieuwd hoe hij aan de informatie kwam.
Weet ook iemand welke kleuren er gebruikt zijn voor dit vliegtuigje, heb namelijk een boekje met alleen zwart wit foto's
Het zou mooi zijn dat er nog 1 op 1 ergens was
Ongeveer een 5 jaar geleden is een Musch kado gedaan door de erfen van iemand. Uiteindelijk bleek het een schaalmodel te zijn schaal 1 op 1 gemaakt van sinasappelkistjes hout.
De heer Mesu heeft heel lang voor de Schelde gewerkt, zodoende had hij ook toegang tot de archiefen. In het archief waren nog een paar originele tekeningen te vinden. Aan de hand van deze tekeningen heeft hij het pakket compleet gemaakt. Niet te vergeten is dat het hier om een heel simpel vliegtuigje ging. Als je de rapporten leest van de toenmallige UVW dan blijkt wel dat ze niet goed wisten wat ze met de vliegtuigje aanmoesten !:unsure:
Ik bedoel onderdelen cq delen van een originele Musch! Pim pouw
Of delen van de motor of andere dingen! Er moet toch nog wat zijn?
Tekeningen zijn er! Misschien wil mesu ze wel verkopen met de rechten erbij?
Wie weet?
Nog even nagekeken. Er zitten in het pakket van de Heer Mesu 22 originele tekeningen en 28 van zijn hand.
Bovenste Originele / Onderste van Mesu
Hè. Heb jij een complete tekening set Pim?
Mag ik daar een kopie van?
Pim, wil jij die tekeningen kwijt of mag ik die van jou kopieeren? Heb jij toevallig nog meer wat met de Scheldemusch te maken heeft?
Ik word een beetje oud en moe. Gek dat als je foto's laat zien dat je inderdaad de spullen hebt die je claimed te hebben dat iedereen wakker wordt, daarom aan EGI en Grotie :
En als laatste er is inderdaad nog een origineel onderdeel van de Musch en wel een Praga B motor in het luchtvaart museum op texel. link
Ook niet voor een leuk prijsje Pim? Hoeft niemand te weten overigens. Hahaha.
Weet jij dan ook of de heer Mesu nog orginele onderdelen heeft omdat hij daar gewerkt heeft.
Jongens laten we in dit forum bij de Scheldermusch houden. Ik probeer namelijk informatie te verkrijgen over dit kleine vergeten vliegtuigje. Zo langzamerhand komen we erachter wat er nog is. Alleen jammer dat ik er niets aan heb.
De zijdelingse, en grotendeels overbodige, discussie over ATN is verplaatst naat het archief van deze site. Wie die zijdelingse discussie weer oprakelt, mag voor een maandje een ander speeltuintje op het www gaan opzoeken.
ik heb de Praga B motor eve gegoogelt
best interesant
hij zou prima vervangen kunnen worden door een citroen 2 cilinder uit de visa
dus niet de motor uit de eend die heefd te kort vermogen
maar de visa 2 cilinder had 30 pk en met een beetje werk is daar nog wel wat meer uit te persen
dat zou voor een aspirant bouwer dus handig kunnen zijn
Goed zo Arjan!
Volgens mij heb je ongeveer 60 pk nodig toch
de praga b had er maar 40 en was wat zwaarder kwa gewicht
met een update naar electroniece ontsteking en injectieblokken in plaats van een enkole karberateur zit je met de visa 2 cilinder motor ook op bijna 40 pk
en als je de spoeling van de kop verbeterd dan is daar ook weer wat te winnen
het is een veel betaalbardere optie dan opzoek naar een praga b
Heb je een foto van zoon. Motor blok? Misschien is het wat!
Maar zou niet weten tot hoever je mag gaan om de motor zo ver uit te knijpen
In de amateur bouw weet ik wel dat je ver kunt gaan!
Wie weet hoeveel er origineel zijn gebouwd en met welke kenteken's?