Hahaha, ik ben stomheid geslagen!
Printable View
Hahaha, ik ben stomheid geslagen!
Ik kwam nog een dia tegen van een vliegshow op Texel op 5 augustus 1989. Op de originele dia is het onderwerp niet beeldvullend, maar op een diascan is daar wel een mouw aan te passen :-)
Bijlage 36481
Een zeldzaam beestje dit keer...: de Rockwell-700. Daar zijn in in de tweede helft van de zeventiger jaren maar 49 van gebouwd.
Fuji Heavy Industries uit Japan en Rockwell International uit de USA waren een samenwerkingsverband begonnen en de FA-300 vloog voor het eerst op 13 november 1975 in Japan. Het 2e toestel werd in de States gebouwd en vloog voor het eerst op 25 februari 1976. Helaas verkocht Rockwell International hun 'general aircraft' divisie en was het (zoals geschreven) uit na 49 exemplaren.
Ik heb er twee op dia, deze OO-FRT en de D-IMCB. Geschiedenis van de OO-FRT:
Constructienummer 70019, eerste registratie N7019S, toen N9919S, PH-ZUS (van 20 september 1979 tot 17 januari 1984). Daarna OO-FRT, N9919S, N700CX ntu, C-FNGJ, N316MB en XB-MRS.
Het toestel zou dus nog in Mexico kunnen vliegen...
bronnen: natuurlijk de webstee van Herman Dekker, en Wikipedia.
https://live.staticflickr.com/7002/6...ee0dbcf9_b.jpg
OO-FRT_09may84EHGG by Bert Visser, on Flickr
" 't Is NIET me broer, maar wel een zoon van m'n vader. Ra, ra... wie ben ik?" om met Snip en Snap te spreken.
Op de foto is 't wel een Friendship, maar geen Fokker. De F-GBRQ van TAT (Touraine Air Transport) is namelijk een Fairchild FH-227B Friendship, de licensiebouw van de Fokker F.27 en deze mooi gekleurde kist plaatte ik op 23 april 1984 op Eelde. De diascan had echter wel iets vollere kleuren mogen hebben, dat moet dus ooit nog een keertje over gedaan worden.
Dit toestel met c/n 562 werd op 21 november 1967 afgeleverd aan Mohawk Airlines als N7822M. Daarna werd het ZS-SWK, F-GBRQ, PT-LCU ntu, F-GBRQ en 7T-VVK. Sinds 1999 zou dit toestel gestored moeten staan, misschien wel in Algerije.
https://live.staticflickr.com/2537/4...ca1b4fac_b.jpg
F-GBRQ_23apr84EHGG by Bert Visser, on Flickr
De Fairchild heeft een klein luchtinlaatje bij het vertikale staartvlak. Ik weet niet waar het voor is.
Er is mij altijd verteld dat de FH-227 een APU in de staart heeft. Je ziet daar ook meerdere sleuven en de staart loopt niet uit in een punt, maar daar zit een gat.
En dan is er ook nog het verschil met deuren en ingebouwde trappen...
Deze inlet is de primary heat exchager inlet die de Fokker F.27 achter op de romp had als een kunststof bult, zie bijgevoegde foto.
De APU, eerst optioneel, later standaard, zat in de rechter motorgondel, zie de kleine uitlaat aan de cone van de motorgondel op de foto van de F-GBRQ.
Andere verschillen tussen de Fokker F.27 en de Fairchild F-27/FH-227 waren o.a. remmen, banden en airconditioning.
De pitot buizen zaten bij de Fokker F.27 aan de vleugeltippen, bij de Fairchild F-27 op de neus van het toestel.
De Fokker F.27 had twee afsluitdeuren L+R van het hoofdlandingsgestel, de Fairchild F-27 één.
Fairchild had direct een weerradar ingebouwd, bij Fokker kwam dat later.
De Fairchild F-27 had een ingebouwde trap op de passagiersdeur, de Fokker F.27 heeft die nooit gehad.
De Fairchild F-27/FH-227 is vanuit Fairchild (en in de USA) nooit aangeduid geweest als “Friendship”.
Bijlage 36482
Dank je... weer wat bijgeleerd :-)
Zo is dat! Bedankt.
Graag gedaan Heren, ik ben op dit moment toevallig bezig een groot artikel samen te stellen van de Fairchild F-27/FH-227 historie.
Als oud Fokker medewerker plaats ik dat op het Fokkerweb, bestemd voor een ieder die ooit bij Fokker heeft gewerkt.
Jammer dat op dit forum geen pdf files kunnen worden geplaatst (geloof ik).
Groet,
Henk Steevens